10 vuoden tutkimus: digitaalisen median hyödyt todellisia, haittana yksityisyyden häviäminen

”10 vuoden tutkimuksen jälkeen voimme todeta teknologian tuomien hyötyjen ja seurausten olevan erittäin perusteellisia”, Etelä-Kalifornian Annenberg-Yliopiston johtaja Jeffrey I. Cole sanoi. ”Näemme ihmisten saaneen käyttöönsä jatkuvan yhteyden toisiin ihmisiin, rajoittamattoman pääsyn tiedon lähteille ja ennennäkemättömän ostovoiman. Toisaalta teknologian vyöry vaatii aikaamme ja on todellinen uhka yksityisyyden olemassaololle. Amerikka on valtavassa digitaalisessa murroskohdassa. Online-teknologian hyödyt ovat yksinkertaisesti erinomaisia, mutta maksamme niistä henkilökohtaisen hinnan. Kuinka korkean hinnan olemme valmiit maksamaan?”

Kolme medialaitetta: iPad-tablet, Samsung Smart TV ja älypuhelin

Annenberg kouluttaa viestintää ja journalismia. Yliopistolla on digitaalisen tulevaisuuden yksikkö, joka on viimeiset 10 vuotta kerännyt tietoa verkkomedian vaikutuksesta Yhdysvaltoihin. Yksikkö tekee vuosittain 100 kohdan vertailun aiempiin vuosiin, josta voi tarkastella trendejä. Vuoden 2011 tutkimuksesta nousi yhdeksän trendiä.

1. Sosiaalinen media ulottuu kaikkialle, vaikka suureen osaan sisällöstä ei luoteta
Sosiaalinen media on luultavasti tulevaisuuden pääasiallinen viestintämuoto. Paljon täytyy vielä tapahtua, sillä 51 % sen käyttäjistä uskoo vain pienen osan sosiaalisessa mediassa liikkuvasta tiedosta olevan luotettavaa.

2. Liika on liikaa –ilmiö laajenee
Viisi vuotta sitten tutkimuksen tekijät totesivat sähköpostin käytön olevan liika on liikaa –vaiheessa. Posti tuli liikaa ja sitä lähetettiin turhan paljon. Nyt sama ilmiö on toistumassa tekstiviestien, viestipalvelujen, statuspäivitysten ja sosiaalisen median ansiosta.

3. Pöytä-PC on kuollut – kauan eläköön tablet
Seuraavan kolmen vuoden aikana tutkijat uskovat tablet-laitteiden muodostuvan pääasialliseksi tietokoneeksi henkilökohtaisessa tietojenkäsittelyssä. Vain tehokasta laitetta vaativat ammattilaiset tarvitsevat pöytä-PC:tä. Myös kannettavien tietokoneiden käyttö vähenee tabletien korvatessa niitä.

4. Työ on ympärivuorokautista
Henkilökohtaiset tietokoneet ja kaikkialle ulottuvat verkkoyhteydet tekevät työstä tuottavampaa ja tehokkaampaa, mutta samaan aikaan työtä ei pääse pakoon. Onko kuitenkaan kohtuullista olettaa, että työ on ympärivuorokautista?

5. Valtaosa sanomalehdistä on kadonnut viidessä vuodessa
Sanomalehtiä lopetetaan yhä kiihtyvällä tahdilla. Tutkijat uskovat kahden tyyppisen painetun sanomalehden jäävän eloon: suurimmat ja pienimmät lehdet. Vain muutama valtakunnallinen lehti voi selvitä ja toisaalta pienet paikalliset viikottain ilmestyvät lehdet voivat jäädä henkiin.

6. Yksityisyys katoaa
Yksityisyys katoaa välittömästi kun avaat ensimmäisen verkkosivun. Verkon hyödyt ovat kiistattomat – ostokset, tiedon haku, sosiaalisuus. Mutta hintana on jatkuva seuranta. Yritykset tallentavat kaiken minkä voivat käyttäjien kiinnostuksista ja tavoista. Vajaa puolet amerikkalaisista oli huolestunut yritysten tiedon keruusta ja 38 % oli huolestunut valtion tiedon keruusta.

7. Internetin rooli amerikkalaisessa politiikan teossa on edelleen kyseenalainen
Yhdysvalloissa poliittinen kampanjointi verkossa on laaja ja onnistunutta, mutta äänestäjät kokevat etteivät saa omaa ääntään kuuluville. Tutkijat uskovat kahden seuraavan vaalikauden aikana internetin vaikutuksen ulottuvan kampanjointia syvemmälle.

8. Internet vie asiakkaita perinteisiltä myymälöiltä
70 % verkkokaupoista ostavista amerikkalaisista kertoo internetin vähentäneen heidän shoppailuaan perinteisissä kaupoissa. Tutkijat toteavatkin perinteisen kaupan käyvän läpi täydellisen muodonmuutoksen seuraavan viiden vuoden aikana.

9. Seuraava suuri trendi on yllätys
Viisi vuotta sitten YouTube ja Twitter oli juuri aukaistu verkkoon ja Facebook oli aivan alkumetreillään. Silloin kukaan ei nähnyt niitä viestinnän standardeina vuonna 2011. Seuraava verkon käyttöä muovaava trendi on jo kehitteillä jossain.

Annenbergin tutkimusta ei ollut vielä käytettävissä kun kirjoitin Hyvästi media –kirjaa. On silti mielenkiintoista verrata onko trendeissä ristiriitoja. Tässä Hyvästi media –kirjan median seitsemän megatrendiä:

1. Digitaaliset sisällöt ja liikkuva kuva syövät painetun sanan asemaa.
2. Ennen yleisö hakeutui median luo, nyt sisältöjen on haettava yleisönsä.
3. Median arvo siirtyy sisältöihin ja vuorovaikutukseen.
4. Nuorten ja iäkkäiden välinen kuilu median käyttötavoissa syvenee.
5. Verkkopalvelut ja ohjelmistoalustat ovat medialiiketoiminnan uudet kontrollipisteet.
6. Sisältöjen käyttö lisääntyy medialaitteiden kehittyessä.
7. Mediatuotteista siirrytään sisältöpalveluihin ja järjestelmiin.

Categories Yleinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *