YouTube on suosituin digitaalisen musiikin kuuntelukanava

Onko musiikkiala totuttanut yleisönsä ilmaiseen musiikkiin radion ja TV:n avulla vai syytämmekö taas MP3-musiikkia ihmisten haluttomuudesta maksaa musiikista? Niin tai näin, mutta ilmaista musiikkia on kuitenkin ollut jo kauan ennen digitaalisen musiikin yleistymistä. Kun tutkimusyhtiö Nielsen kysyi digitaalisen musiikin kuuntelijoilta heidän median käyttötavoistaan, se löysi kaksi tapaa ylitse muiden: YouTube ja MP3-kappaleiden lataaminen verkosta.

Spotify-palvelusta ja muista vastaavista verkosta löytyvistä suoratoistopalveluista on puhuttu paljon viime aikoina, mutta suoratoisto (streaming) on vasta kolmanneksi suosituin tapa kuunnella musiikkia. Neljänneksi, viidenneksi ja kuudenneksi suosituimmat kuuntelutavat ovat matkapuhelimen käyttö eri tavoilla musiikista nauttimiseen. Vähiten suosittua on maksaa musiikin lataamisesta.

 Nielsen Company: Global Music Consumption

Musiikki on siitä merkillinen media, että kuulemme sitä lähes kaikkialla: kotona, työpaikalla, kaupassa, ravintolassa, linja-autossa ja monessa muussa paikassa – halusimme sitä tai emme. Vielä merkillisempää on se, että harva kuulija on valmis maksamaan kuulemastaan musiikista. Kaikkein oudointa on kuitenkin musiikkialan luoma liiketoimintamalli, jonka mukaan se antaa tuotteensa ilmaiseksi kuunneltavaksi, mutta valittaa kun ihmiset eivät maksa siitä tai jopa haastaa kuulijoita oikeuteen löytäessään heidän tietokoneiltaan MP3-tiedostoja.

Tutkimusyhtiö Nielsen teki laajan musiikin kulutustapoja mittaavan kyselyn 53 maassa, joissa siihen osallistui 26 644 vastaajaa.

Nielsenin tutkimuksessa kysyttiin myös ihmisten halukkuutta maksaa digitaalisesta musiikista. Uutiset ovat huonoja levy-yhtiöille ja artisteille, joiden tulot riippuvat levymyynnistä. Vain 12-22% musiikin kuuntelijoista oli ehdottoman tai melko varmasti valmis maksamaan musiikista. Halukkaimpia oltiin maksamaan kappaleiden lataamisesta omalle tietokoneelle (noin 22% tutkituista) ja vähiten valmiita oltiin maksamaan nettiradiosta (noin 12% tutkituista).

Categories Yleinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *