Taantuma kiihdyttää digitaaliseen mediaan siirtymistä sanomalehdistössä

Talouslehti Financial Times on yksi (toistaiseksi harvoista) menestystarinoista perinteisen lehdistön siirtymäprosessissa digitaaliseen mediaan. Financial Times on onnistunut luomaan verkkosivut, joiden uutisten lukemisesta ihmiset ovat valmiit maksamaan. Jo alkuvuonna 2011 lehti kertoi verkkouutisista maksavia lukijoita olevan yli 200 000. Digitaalinen liiketoiminta on vuoden aikana kehittynyt niin suotuisasti, että Financial Times odottaa vuoden 2011 digitaalisten tilausmaksujen ylittävän painetun lehden mainostulot.

Financial Times

Johtaja John Ridding Financial Timesia kustantavasta Pearson-yhtiöstä kertoi lehden lukusovellusta ladatun miljoona kertaa. Se on tarkoitettu erityisesti tablet-laitteille, kuten Apple iPadille. Hyvin poikkeukselliseksi asian tekee se, että Financial Times otti aiemmin vuonna 2011 lehden lukusovelluksen pois Applen App Store –kaupasta, koska ei suostunut Applen sanelemaan 30 prosentin osuuteen tuotteen tulosta.

Ridding laittaa taantuman tai taantuman pelon syyksi painetun lehden mainosmyynnin kasvun taittumiselle vuoden 2011 yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana. Samaan aikaan digitaalisten tuotteiden tilausmaksut kasvoivat kuusi prosenttia.

Aiemmin kerroimme, miten Britannian eniten tilatun sanomalehden julkaisun lopettaminen ei tuonut odotettua määrää uusia tilaajia kilpaileville lehdille, vaan lukijat yksinkertaisesti jättivät uuden lehden tilaamatta.




Lisää uutinen Facebookiin

Käyttäjän Ari Hakkarainen kuva
Tallentanut:Ari Hakkarainen 2 vuotta 48 viikkoa sitten