Menestystarina sanomalehden maksullisista verkkouutisista

Englantilainen Financial Times on onnistunut siinä mitä moni ei ole vielä edes uskaltanut yrittää. Maineikas talousuutisia ja -analyysejä julkaiseva sanomalehti on jo muutaman vuoden laskuttanut paperisen lehden lisäksi myös verkkolehdestään. Vuoden 2010 lopussa Financial Timesilla oli 200 000 verkkolehdestä maksavaa lukijaa. Perinteisellä lehdellä on 400 000 levikki.

Videolla FT.com-verkkolehden toimitusjohtaja Robert Grimshaw kertoo maksavien lukijoiden lisääntyneen viime vuonna 50 prosentilla ja lähes puolet (48 prosenttia) Financial Timesin verkkouutisista luetaan mobiililaitteilla.

Pelkällä tunnuksen rekisteröinnillä pääsee lukemaan muutaman jutun kuukaudessa, mutta jos haluaa kaiken sisällön olevan luettavissa, hinta on 4,99 euroa viikossa. Maksamalla 7,49 euroa viikossa saa elektronisen näköislehden ja pari muuta lisäominaisuutta. Paperille painettu Financial Times kotiintilattuna maksaa tällä hetkellä 145 euroa kuudelta kuukaudelta (esimerkiksi Saksaan), joka tekee kuusi euroa viikossa.

Maksullisen verkkolehden lisäksi Financial Times on saanut toisenkin sanomalehtien perinteisen tulovirran kasvamaan: mainostulot. Rekisteröinti ja maksaminen taltioi lukijasta tietoa ja lisää kertyy jatkuvasti siitä mitä hän lukee ja mitä mainoksia klikkaa. Tämä on tietysti mainostajille mannaa.

Taloustiedosta ja uutisista lukijat ja yritykset ovat aiemminkin olleet halukkaampia maksamaan kuin esimerkiksi kulttuuriuutisista, mutta Financial Times on joka tapauksessa suunnannäyttäjä sekä lehden maksullisuudessa että mobiilikäytössä. Vaikka se Suomessa vielä uskomattomalta saattaa vaikuttaakin, journalismin siirtyminen verkkoon ei ole tehnyt siitä yhtään sen vähempiarvoista.

Categories Yleinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *