Suomen kirjamyynnin arvosta kadonnut 22 prosenttia kolmessa vuodessa

Kirjamyynti laskee Suomessa edelleen voimakkaasti. Suomen kustannusyhdistys on julkaissut vuoden 2011 kirjamyynnistä suunta-antavan pikatilaston, jonka viesti on tyly: kolmessa vuodessa kirjojen myynnin arvo on Suomessa romahtanut 22 prosenttia. Trendi ei kuitenkaan ole maailmanlaajuinen, sillä esimerkiksi Yhdysvalloissa kirjojen myynnin arvo on kasvanut 3,1 prosenttia. Mikä meillä on kirjabisneksessä mennyt metsään?

Kustannusyhdistyksen pikatilaston mukaan Suomen kirjamyynti on laskenut vuoden 2008 165 miljoonasta eurosta vuoden 2011 128 miljoonaan euroon. Romahdus on suuri: kirjabisneksen arvosta on kadonnut 22 prosenttia kolmessa vuodessa.

Saadakseen nopeasti yleiskuvan kirjamyynnin kehityksestä kustannusyhdistys kokoaa vuodenvaihteessa niin sanotun pikatilaston. Tiedot on kerätty ainoastaan suurilta kustantajilta ja joiltakin kirjakerhoilta (Edita, Gummerus, Karisto, Kirjapaja, Otava, Sanoma Magazines Finland, Tammi, Weilin+Göös, WSOY ja WSOYPro, Johanna, Sanoma Magazines -kerhot, Suuri Suomalainen Kirjakerho alikerhoineen, Tammi-kerhot, Ekonomia, JUJU, Tyyli ja Koti, Uppo-Nallen Kirjakerho ja Uudet Kirjat.).

E-kirjojen myynti on Suomessa (tähän asti) ollut niin vaatimatonta, että sitä ei pikatilastossa ole tilastoitu erikseen lainkaan.

Jos trendi olisi maailmanlaajuinen, suomalaiset kirja-alan bisnesgurut voisivat huokaista syvään ja todeta jotain huonoista ajoista, globalisaatiosta ja uuden Harry Potterin puutteesta. Alaspäin osoittava myyntikäyrä ei kuitenkaan ole maailmanlaajuinen ilmiö, ainakaan jos tarkastellaan Yhdysvaltain tilastoja.

USA:ssa kirjamyynti on nimittäin kasvanut vuodesta 2008 lähtien. Vuoteen 2010 kasvua oli vaatimattomat 3,1 prosenttia, mutta sekin on plussaa Suomen miinusmerkkisen kehityksen rinnalla. Entä mistä USA:n kirjamyynnin kasvu johtui? Ratkaiseva – ei kuitenkaan ainoa – tekijä oli rivakasti kasvava e-kirjamarkkina.

Categories Yleinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *