Myyntimenestyskirjoja ostetaan, mutta niitä ei välttämättä lueta loppuun asti

On hyvin hankala tietää mitä kirjoja ihmiset lukevat loppuun asti, sillä suoraan kysyttäessä ei välttämättä saada oikeaa kuvaa asiasta. Nykyteknologia kuitenkin auttaa uteliasta tutkijaa, sillä suurten verkkokauppojen e-kirjajärjestelmät tietävät aivan tarkkaan mitä on luettu ja mitä ei.

Amazon popular highlights

Professori Jordan Ellenberg Wisconsinin yliopistosta keksi käyttää Amazon Kindle –järjestelmän keräämää tietoa hyväkseen etsiessään bestseller-kirjoja, jotka ostetaan ja lukeminen aloitetaan, mutta niitä ei lueta loppuun asti.

Hän otti joukon menestyskirjoja ja laski jokaiselle indeksin, joka ilmaisee miten pitkälle kirjaa keskimääräisesti luetaan. Mitä matalampi indeksi, sitä vähemmän kirjan alusta on eteenpäin päästy.

E.L. Jamesin Fifty Shades of Grey pärjää heikosti lukukokemuksena, sillä sen indeksi oli tutkituista romaaneista kaikkein matalin, eli kirjaa ei ilmeisesti jakseta lukea loppuun asti. Hyvin suurella todennäköisyydellä Donna Tarttin The Goldfinch puolestaan luetaan loppuun asti.

Tietokirjoista viime kuukausien supertähden Thomas Pikettyn Capital in the Twenty-First Century pärjäsi heikoiten. Hyvin harva on lukenut 700-sivuista kirjaa loppuun asti. Jopa Stephen Hawkingin A Brief History of Time on ollut kiinnostavampaa luettavaa. Daniel Kahnemanin Thinking Fast and Slow ei viehätä lukijoita myöskään loppuun asti.

Lisää poimintoja Ellenbergin artikkelissa Wall Street Journalissa.

Professori Ellenberg keksi käyttää tähän ei-tieteelliseen otantaan verkkokauppa Amazonin Kindle-e-kirjajärjestelmän ominaisuutta, jonka avulla lukijat voivat alleviivata lukemaansa kirjaa ja tehdä muistilappuja, jotka kiinnittyvät haluttuun kohtaan kirjassa. Lukijoiden alleviivaukset ja muistiinpanot ovat tallessa Amazonin palvelimilla, jotta ne näkyvät kaikilla eri laitteilla millä lukija kirjaansa katselee. Yksittäisen lukijan merkintöjä Amazon ei näytä muille, mutta koostaa niistä tilastoja.

Amazon julkaisee eniten alleviivattujen kohtien listaa jokaisen kirjan tuotesivulla. Esimerkiksi Stephen Kingin uuden kirjan tuotesivulla on kohta Popular Highlights. Lista kertoo täsmälleen ne kirjan lauseet, joita on alleviivattu eniten.

Professori Ellenberg otti suosittujen kirjojen viisi eniten alleviivattua kohtaa ja katsoi ovatko ne kirjan alussa, keskivaiheilla vai lopussa. Tästä hän johti pienen laskutoimituksen avulla indeksin (jota hän kutsuu Hawking-indeksiksi) mikä kertoo luetaanko kirjaa yleensä loppuun asti. Indeksin laskemista varten eniten alleviivattujen kohtien sivunumeroiden keskiarvo jaetaan kirjan sivumäärällä.

Categories Yleinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *