Huhut kirjan syntymisestä uudelleen e-kirjana eivät olekaan vain digihörhöjen haihattelua

Jo joka kuudes (15%) yhdysvaltalainen omistaa e-kirjojen lukulaitteen. 15% niistä ihmisistä, joilla ei vielä lukulaitetta ole, aikovat sellaisen hankkia vuoden 2011 loppuun mennessä. Tämä kehitys miellyttää elektroniikkavalmistajia, mutta eikös tämä kaikki ole pois kirjakaupasta? Päinvastoin, huhut kirjat kuolemasta ovat ennenaikaisia. Kirja on syntymässä uudelleen e-kirjana, sillä Harris Interactive-yhtiön tutkimus osoittaa lukulaitteiden innostavan ihmisiä ostamaan ja lukemaan kirjoja entistä ahkerammin.

Elonex 511EB lukulaite e-kirjahylly cropped

Ei tietysti ole yllättävää, että e-kirjojen lukulaitteen ostanut ihminen myös pitää lukemisesta. Lukulaitteen omistajista 59% kertoi lukevansa vuodessa enemmän kuin kymmenen kirjaa. Ilman lukulaitetta pärjäävistä ihmisistä 29% kertoi lukevansa vuodessa enemmän kuin 10 kirjaa.

Sama koskee kirjojen ostamista. 62% lukulaitteen omistajista on ostanut enemmän kuin viisi kirjaa vuodessa. Ilman lukulaitetta olevista ihmisistä 30% on ostanut enemmän kuin viisi kirjaa vuodessa.

Koko kirja-alan kehityksen kannalta mielenkiintoisin tutkimustulos on kuitenkin se miten kirjojen lukemistavat ovat muuttumassa. Lukulaitetta omistamattomista ihmisistä peräti 24% kertoi lukevansa vähemmän kuin ennen ja 16% arvioi lukevansa enemmän. Lukulaitteen omistajista peräti 36% luki enemmän kirjoja kuin aikaisemmin ja vain 8% oli vähentänyt lukemistaan.

Lukulaitteita on siis Yhdysvalloissa jo yllättävän paljon ja vuoden 2011 joulumyynti saattaa merkitä melkoista hyppyä ylöspäin laitemyynnissä. Merkittävämpää kirjallisuuden kannalta kuitenkin on se tulos, että kirjojen lukeminen saattaa lisääntyä laitteen myötä.

Senkin jälkeen kun uuden laitteen alkuinnostus on ohi, e-kirjojen ostaminen laitteeseen, johon voi ladata kirjat suoraan kaupasta, on niin helppoa, että se voi olla yksi syy kirjan suosioon digitaalisena aikakaudella. Toinen syy on halu syventyä huolella laadittuun tekstiin oikein ajan kanssa. Tämä tarve ei häviä mihinkään verkon houkutusten mukana, vaan voi pikemminkin korostua.

Digitaalinen media ja internet eivät siis tämän tutkimuksen mukaan heikennä ihmisten halua ja kykyä syventyä kertomuksiin ja tietolähteisiin ainakaan kirjan muodossa, vaikka niin esimerkiksi yhdysvaltalainen kirjailija Nicholas Carr uskoo käyneen.

Harris Interactive teki tutkimuksen verkossa yli 2000 täysi-ikäisille yhdysvaltalaiselle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *