Vaikka e-kirjojen myynti Pohjois-Amerikassa on jo kovassa vauhdissa, on pidetty itsestään selvänä, että niistä kertyvä tulo ei korvaa jatkuvasti jyrkemmin vähenevää painettujen kirjojen myyntiä. Kustantajat raportoivat vuoden 2011 ensimmäiseltä puolikkaalta kuitenkin sellaisia lukuja, että e-kirjojen myynti kasvaisi riittävän nopeasti korvaamaan perinteisten kirjojen myynnin pudotusta.
Kolme suurta kustantajaa Penguin, Simon & Schuster ja Harlequin ovat kertoneet hyvin samansuuntaisesta kehityksestä myyntilukujensa perusteella. Ainoastaan Penguinin myynti on vähentynyt merkittävästi (seitsemän prosenttia) ensimmäisen vuosipuoliskon aikana verrattuna 2010 samaan ajanjaksoon. Simon & Schuster ja Harlequin ovat käytännössä päässeet myynnissään samalle tasolle kuin vuosi sitten nimenomaan e-kirjojen ansiosta.
Alla olevan taulukon tiedot keräsi Publisher’s Weekly.
Kustantaja | Format | 2011 | 2010 | Muutos % |
---|---|---|---|---|
Penguin Group | ||||
* | Yhteensä | £457 | £493 | -7% |
* | Digital | 64 | 39 | 64 |
* | Painettu | 393 | 454 | -13 |
Simon & Schuster | ||||
Yhteensä | $338 | $341 | -1% | |
Digital | 56 | 26 | 115 | |
Painettu | 282 | 315 | -10 | |
Harlequin | ||||
Yhteensä | C$226 | C$230 | -2% | |
Digital | 32 | 15 | 113 | |
Painettu | 194 | 215 | -10 |
Kolmen suuren kustantajan e-kirjojen myynnin kasvu on sadan prosentin tasolla ja painettujen kirjojen myynnin lasku on kymmenen prosentin tasolla.